Druga młodość Największym wzięciem spośród samochodów ciężarowych Volvo sprzedawanych
w Polsce cieszy się bardzo udana seria FH. Te pojazdy stanowią ponad 50
procent sprzedaży aut szwedzkiej marki.
Przeprowadzona w 1999 roku gruntowna modernizacja opłaciła się jednak nie
tylko klientom szwedzkiej firmy, ale także jej samej - FH zdobyło zaszczytny
tytuł "Ciężarówki Roku 2000". |
Bez oporu Kształt kabin został opracowany tak, by uwzględnić niskie opory opływającego je powietrza. Przy czym chodzi tu nie tylko o obniżenie zużycia paliwa, ale także o wyciszenie szumów docierających do wnętrza, jak i hałasu na zewnątrz. Klinowy kształt kabiny - przednia ściana jest o kilka centymetrów węższa od tylnej - przyczynia się do tego, że strugi powietrza lepiej ją opływają. Pomaga w tym również spore, jak na kabinę wagonową, pochylenie przedniej szyby. Wynosi ono prawie 20 stopni. O wymogach aerodynamiki nie zapomniano także przy projektowaniu owiewek, dachowych spojlerów, lusterek i bocznych osłon wygładzających opływ strug powietrza, które montowane są w ciągnikach 4x2 między przednią i tylną osią. Efekt wart był jednak takiego trudu. Opory powietrza w porównaniu ze starą serią F zmniejszyły się aż o 20 procent. Zaowocowało to znaczącym, od 10 do 20 procent, zmniejszeniem zużycia paliwa w przypadku typowego zestawu ciągnika siodłowego z naczepą. Dom na kołach Nowe kabiny samochodów FH i nieco mniejszych FM oparte są na
jednej koncepcji konstrukcyjnej i posiadają wiele wspólnych elementów
wewnętrznych i zewnętrznych. Podstawowa różnica polega tylko na niższym
mocowaniu kabiny do podwozia w FM. Dzięki temu stopnie do kabiny znajdują się
niżej. W samochodach FM jest jednak nieco mniej miejsca wewnątrz - w FH
podłoga jest płaska dzięki temu, że nie wystaje do niej tunel silnika, jest
tu po prostu więcej przestrzeni. Konstrukcja została sprawdzona w trakcie
testów zderzeniowych pod względem wytrzymałości i zapewnienia bezpieczeństwa
w czasie wypadku. Do budowy kabin stosowana jest wysokogatunkowa stal i
nowoczesne tworzywa sztuczne. Oprócz większej trwałości wpłynęło to na
obniżenie ciężaru. FH mogą być wyposażane w trzy rodzaje kabin. Pierwsza
(L1H1) to dzienna, krótka, stosowana głównie w samochodach przeznaczonych do
transportu na lokalnych trasach. Dłuższa L2H1 stosowana jest w samochodach
przeznaczonych do pokonywania dłuższych dystansów. W niej kierowca ma już do
dyspozycji wygodną leżankę. Trzecią kabiną do FH jest L2H2, czyli Globetrotter. Topowa wersja to kabina L2H3, o takiej
samej długości co poprzednia, ale nieco wyższa. To
już prawdziwy dom na kółkach. Każda z kabin może
być lakierowana w 50 kolorach. Wygodny dostęp zapewniają otwierające się pod kątem 90 stopni drzwi, długie uchwyty po obu stronach otworu wejściowego oraz oświetlone i zabezpieczone przed pośliznięciem się stopnie. Po pierwsze: wygoda Fotel kierowcy ma duży zakres regulacji. Można go przesuwać o Oprócz foteli o tłumienie wstrząsów przenoszonych z podwozia do
wnętrza dba zawieszenie kabiny na sprężynach i amortyzatorach o skoku Firma konsekwentnie dba także o bezpieczeństwo bierne kierowcy. Kierownica podczas zderzenia częściowo absorbuje siłę uderzenia. Specjalne urządzenie czuwa też nad tym, by fotel w takim momencie nie wędrował do przodu. Oprócz miekkiej tapicerki, zaokrąglenia kształtów tablicy rozdzielczej i stosowania trzypunktowych pasów bezpieczeństwa, na życzenie montowana jest w kierownicy poduszka powietrzna. Po drugie: ergonomia Zasiadając w kabinie kierowca znajduje się w centrum urządzeń
obsługowych. Nie jest jednak nimi przytłoczony. Zgodnie z najnowszymi
trendami, deska rozdzielcza nie jest przeładowana przełącznikami i
wskaźnikami. Prosto przed sobą kierowca ma tylko główny panel zawierający
prędkościomierz, obrotomierz oraz liczniki przebiegu. Pod nimi znajdują się
kontrolki urządzeń mających istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wskaźniki
informacyjne (poziom paliwa w zbiorniku, temperatura cieczy chłodzącej itp.)
zostały zgrupowane w dwóch bocznych panelach otaczających centralny. Pozostałe, rzadko używane przyciski, a także regulacja nawiewem powietrza i ogrzewaniem zostały "wyrzucone" na wybiegającą do środka kabiny środkową konsolę. Takie rozwiązanie sprawia, że są bardzo łatwo dostępne - by z nich skorzystać kierowca nie musi pochylać się do przodu. Wystarczy wyciągnąć rękę. Na tej konsoli znajdują się również dwie standardowe kieszenie na radioodtwarzacz, odbiornik nawigacji satelitarnej lub temu podobne urządzenia. Info-kontrola Po lewej stronie tablicy rozdzielczej znajduje się
"okno" do elektronicznego systemu rejestrującego działanie
najważniejszych dla funkcjonowania samochodu układów. Sercem tego urządzenia
jest mikroprocesor zbierający i przetwarzający dane. To nowoczesne centrum
informacyjne obsługuje się przy pomocy umieszczonej pod kierownicą dźwigni.
Kierowca może nią zmieniać dane ukazujące się na czytelnym,
ciekłokrystalicznym ekranie. Nie ma jednak dostępu do wszystkich danych. Do
niektórych dostęp może mieć tylko właściciel po wprowadzeniu kodu. Kierowca
nie ma więc możliwości ingerowania np. w dane dotyczące czasu pracy silnika czy zużycia
paliwa. Oprócz funkcji kontrolnych, taki komputer pomaga również mechanikom
przy diagnostyce samochodu. Kierowca ma też do dyspozycji programowany
regulator jazdy. W połączeniu z możliwością uzyskania informacji o zużyciu
paliwa z komputera pokładowego, pozwala on na dostosowanie sposobu jazdy do
panujących na trasie warunków i dobrania najwłaściwszej techniki. Wyspać się Przy pokonywaniu długich dystansów równie ważna jak komfort
jazdy jest wygoda wypoczynku na postojach. Nawet w krótkiej kabinie oferowana
jest składana leżanka. W większych kabinach kierowca ma już do dyspozycji
wygodny przedział sypialny. Wyposażone w materac sprężynowy o grubości Podwozie Podwozia serii FH budowane są z szerokiej gamy podzespołów.
Zapewnia to możliwość dostosowania każdego samochodu do indywidualnych
potrzeb użytkownika. Rama wykonana jest z wysokowytrzymałej stali i składa
się z dopasowanych do siebie profili. W podłużnicach o szerokości Oferowana gama podwozi obejmuje rozstaw osi od Ciągniki siodłowe dostępne są w układach osi 4x2, 6x2 i 6x4.
Wersja 4x2 z pneumatycznym zawieszeniem dostępna jest w dwóch wariantach
wysokości podwozia - standardowym (ok. Obniżone podwozie wyposażane jest również w opracowany przez
Volvo sprzęg. Jest on lżejszy od standardowego o ok. Moc dozowana elektronicznie Silniki serii FH (12- i 16-litrowe - patrz tabela) należą do
najnowocześniejszych wysokoprężnych jednostek napędowych stosowanych w
ciężarówkach. Wyposażone są w elektroniczny układ sterowania o dużych
możliwościach diagnostycznych pozwalających na szybkie odnajdywanie
ewentualnych usterek i pełniejszą rejestrację danych. Układy elektroniczne
silnika, skrzyni biegów i hamulców komunikują się między sobą cyfrowo za
pośrednictwem tzw. szyny danych, a nie przy pomocy setek metrów kabli. Wszystkie silniki wyposażono w nowy układ zasilania dokładnie regulujący wtrysk paliwa i proces spalania. Elektroniczny układ sterowania wtryskiem odpowiednio do temperatury, ciśnienia, obciążenia i obrotów zapewnia wtrysk dokładnie odmierzonej, optymalnej dawki paliwa w każdym cyklu pracy silnika. Zastosowanie czterech zaworów na każdy cylinder zaowocowało poprawieniem efektywności wymiany gazów w cylindrach, a umiejscowione centralnie i pionowo wtryskiwacze oraz nowy kształt rozpraszaczy paliwa rozpraszają je w komorach spalania symetrycznie i dokładnie. Poprawa parametrów pracy i obniżenie zużycia oleju napędowego to również zasługa podwyższenia stopnia sprężania (18,5:1) oraz przyspieszenia- momentu wtrysku. To ostatnie jest ważne szczególnie przy rozruchu silnika. Cicho i czysto Zredukowano emisję szkodliwych związków w spalinach - wszystkie
silniki spełniają wymogi EURO 2. Dostępne jako opcja urządzenie rozruchowe
umożliwia całkowicie bezdymny i bezwonny rozruch silnika nawet w niskich
temperaturach. W tym czasie elektroniczny układ sterowania czuwa nad
bezpieczeństwem jednostki napędowej ograniczając prędkość obrotową do czasu,
kiedy olej zacznie smarować wszystkie punkty silnika. Konstruktorom udało się
też wyciszyć jednostki napędowe tak, że zbędne stało się stosowanie
dodatkowych osłon tłumiących na zewnatrz. Znacznie
zwiększono też przebiegi między przeglądami i zmniejszono zużycie paliwa. Moc
silnika Volvo FH można dokładnie dopasować do potrzeb transportowych
przewoźnika. Mniejsza jednostka dwunastolitrowa może bowiem
występować w czterech wariantach mocy, co pozwala dobrać ją do masy
przewożonych ładunków oraz warunków eksploatacji samochodu. Wyhamować kolosa W FH zastosowano opracowane przez Volvo skuteczne hamulce dwukrzywkowe łączące wysoką skuteczność hamowania z
dobrym wyczuciem pedału przez kierowcę i dużą
żywotnością. W standardowym wyposażeniu znajduje się ABS, jednak o wiele
nowocześniejszym i podnoszącym poziom bezpieczeństwa urządzeniem jest
nadzorujący wszystkie elementy układu hamulcowego opcyjny
system EBS (Electronic Brake
System). Kosztuje on ok. 2000 DM. Decydując się na EBS w standardzie kupujący
otrzymuje jeszcze kontrolę trakcji (TC). Volvo zaleca też stosowanie hamulców
tarczowych (opcja). Nowe rozwiązania Volvo wprowadziło też kilka innych nowinek. W skrzyniach biegów
i sprzęgle obniżono opory. Specjaliści z firmy twierdzą, że dzięki temu przy
nowej czternastobiegowej skrzyni VT2014, siła wkładana przez kierowcę w
czynność zmiany biegów jest teraz o połowę mniejsza. W samochodach przeznaczonych
do jazdy po budowach, na gorszych drogach, itp,. z
pewnością z dużym uznaniem spotka się nowa automatyczna skrzynia biegów typu Powertronic, zapewniająca poruszanie się miękko i bez
szarpnięć. Kolejnym nowoczesnym urządzeniem, tym razem wpływającym na podniesienie bezpieczeństwa czynnego, jest charakteryzujący się wysoką sprawnością hamulec silnikowy VEB (Volvo Engine Break). Jego wsparcie podczas hamowania znacznie przedłuża żywotność hamulców. Pracą tego agregatu można sterować za pomocą specjalnego przełącznika. Można go ustawić tak, by włączał się automatycznie od razu po zdjęciu przez kierowcę nogi z gazu albo całkowicie wyłączyć. Możliwe jest także wybranie dwóch zakresów mocy jego działania - w zależności od warunków na trasie. VEB tworzą dwa współdziałające elementy - regulator ciśnienia spalin i hamulec ciśnieniowy, którego działanie polega na zwiekszaniu ciśnienia w cylindrach podczas kompresji i zmniejszaniu podczas rozprężania. Np. w jednostce 12-litrowej jego moc może wynosić aż 285 kW, czyli niemal tyle, ile w najmocniejszej wersji silnika. Urządzenie to jest dostępne za dopłatą. Seryjne wyposażenie silników obejmuje tylko regulator ciśnienia spalin, który może być wykorzystywany jako hamulec silnikowy o maksymalnej mocy 160 kW. Jeszcze jedną ciekawą nowinką jest immobiliser sterowany kluczykiem. W czasach kiedy napady i kradzieże ciężarówek stają się plagą, jest to bardzo pożyteczne urządzenie. Podobnie jak montowany standardowo w każdym samochodzie sprzedawanym w Polsce dodadtkowy filtr paliwa z odstojnikiem wody. Nowoczesny silnik lubi bowiem paliwo dobrej jakości, a z tym u naszych pompiarzy różnie bywa. (rum) |